Het was onze landgenoot en designtrots Henry Van de Velde die dankzij het 20e-eeuwse vooruitgangsoptimisme de basis legde voor wat later Bauhaus zou heten. Zijn Haus Hohe Pappeln in Weimar, dat je ook nu nog kan bezoeken, is namelijk een schoolvoorbeeld van Bauhausfunctionalisme avant-la-lettre. Niet veel later zou Walter Gropius het Bauhaus oprichten en zelf toonaangevende avant-gardekunstenaars naar Weimar halen. In 1923 doceerden niemand minder dan Klee, Schlemmer, Kandinsky en Moholy-Nagy in Weimar. De Kunstschule werd dan ook een belangrijke ontmoetingsplaats voor de Europese avant-garde en verwierf snel internationale erkenning. De Bauhaus-Universiteit zelf is ook vandaag een belangrijke getuige hiervan, met gebruik van rode, blauwe en gele kleurvlakken, strakke lijnen, technische snufjes in vensterramen en verlichting. De draaitrap is een van de iconische voorbeelden van vroege Bauhausarchitectuur.
Wanneer de Bauhaus School verhuisde naar het nabijgelegen Dessau vond de beweging haar nieuwe elan waarmee ze geschiedenis zou schrijven: kunst ten dienste van het volk. De architectuur werd pragmatisch, het design uitermate functioneel. Gebruiksvoorwerpen en artefacten werden ontworpen niet louter met de bedoeling om ze in een museum onder te brengen, maar om ze op grotere schaal te produceren en ter beschikking te stellen van het publiek. Beroemd werden de lamp van Wagenfeld, de Wassilystoelen van Marcel Breuer, de theepot van Marianne Brandt, de Gropius kubuszetel. De originele wieg van Peter Keler is vandaag nog steeds te bewonderen in Weimar.
De roots van het Bauhaus blijven echter vereeuwigd in Weimar zelf, zo bewijst ook het gloednieuwe Bauhaus Museum in het centrum van de stad dat haar deuren opende ter ere van de honderdste verjaardag van de kunststroming. Bezoekers van het museum ontdekken aan de hand van zowel vaste tentoonstellingen als tijdelijke exposities de centrale ideeën en designconcepten van het Bauhaus dat tot 1925 in Weimar gevestigd was. De collectie bestaat uit maar liefst 13.000 objecten en documenten, inclusief een paar van de bekendste designiconen. Bovendien ambieert ze een antwoord te formuleren op de vraag ‘Hoe willen we samenleven?’ en zo pertinente problemen van het Bauhaus-tijdperk én vandaag aan te kaarten. Niet alleen de avant-garde van de beweging staat er in de schijnwerpers, maar ook eigentijdse kunstenaars, vormgevers en architecten, en dit alles via tal van zintuiglijke ervaringen.
Benieuwd naar nog meer German.Local.Culture in tal van verrassende Duitse steden? Ontdek ze allemaal op de website van Germany Travel.