Het historische hart van Rotterdam werd in de Tweede Wereldoorlog volledig verwoest. Dat is meteen de verklaring voor alle moderne architectuur waar de stad bekend voor staat. Denk maar aan de beroemde gele kubuswoningen of de Markthal. Toch ken je de stad misschien eerder om haar grote haven. En die draagt een rijke geschiedenis met zich mee. Ze was namelijk lange tijd de grootste haven van Europa, met dank aan de stoomboot.
Ieder schip bracht een kwart miljoen gulden op. Hierdoor investeerden rijke industriëlen in de stad. Een mooi voorbeeld daarvan is het stadhuis uit 1920, een van de enige gebouwen die de bombardementen overleefde. De havenbaronnen hadden ook administratieve kantoren nodig om hun werknemers in onder te brengen. Eentje daarvan, dat van de Holland-Amerika Lijn, is het huidige Hotel New York. Met bouwjaar 1917 is het meteen een van de oudste gebouwen in Rotterdam.
Vanaf de Wilhelminakade vertrokken anderhalf miljoen emigranten. Bestemming: Ellis Island, New York. Op zoek naar een beter leven. Door de opkomst van de luchtvaart en cruiseschepen in de jaren 70 nam de interesse in de oversteek per stoomboot af. De Holland-Amerika Lijn verhuisde zelf naar de Verenigde Staten waardoor de gebouwen leeg kwamen te staan. In 1985 werd de stad Rotterdam eigenaar voor zo’n 26 miljoen gulden. Op haar beurt verkochten ze het aan drie horecaondernemers die er een hotel en restaurant van maakten. Met een ongelofelijk respect voor de geschiedenis van het pand gingen ze aan de slag. Hotel New York opende voor het eerst haar deuren in 1993.
Anouk schreef in kamer 1.01, de paarse kamer, haar album Hotel New York
“Hotel New York”, want daar trokken die miljoenen mensen naartoe. Dat is niet het enige wat de huidige uitbaters bewaard hebben. Tijdens een rondleiding door hotelportier Michel wordt al snel duidelijk dat ze de renovatie aangepakt hebben met een blik op de toekomst en het verleden in hun achterhoofd. Een combinatie die nu, 26 jaar later, nog altijd aanslaat. Zo is het notenhout nog origineel en is de haast monumentale trap in art-nouveaustijl behouden. En omdat het gebouw nooit voorzien was als hotel, zijn de 72 kamers compleet verschillend. Zelfs in de twee torentjes zijn kamers gemaakt.
In de gangen staan oude en nieuwe koffers, antieke en moderne terrasstoelen die op schepen dienst deden. Het tegelwerk is opgeknapt en in ere hersteld. En het glasraam, een cadeau van het personeel aan de Holland-Amerika Lijn voor hun 75-jarig bestaan, siert nog steeds de “Griekse kamer”. Ook voor recente geschiedenis is er plaats. Anouk schreef in kamer 1.01, de paarse kamer, haar album Hotel New York. Ideaal, als je weet dat het hotel de delegaties en de organisatie van het Eurovisiesongfestival in mei 2020 huisvest. En misschien nog het mooiste van al: vandaag meren opnieuw cruiseschepen aan op de Wilhelminakade, vlak aan het hotel.
Want na het eten mag je je gerust aan enkele danspasjes wagen
Portier Michel kan nog uren doorgaan met anekdotes vertellen. “Je steekt er een kwartje in en de verhalen stromen er uit”, zegt marketing manager Michel Van Jaarsveld. Maar beneden in The Basement wacht de lunch. Dit restaurant opende vier jaar geleden als nieuwe pronkstuk. Het is dagelijks geopend en van september tot mei organiseert Hotel New York er op zondagmiddag themalunches met vier gangen. Ed’s Lunch, genoemd naar chef-kok Edward de Ridder, kan gaan van Italiaans over zeevruchten tot een barbecue. Steeds vergezeld van live muziek. Want na het eten mag je je gerust aan enkele danspasjes wagen. Niets beter om die calorieën weer kwijt te raken.
Door Anastasia Verleysen.
Info en boekingen? Dat kan via deze link.
Info over Nederland? Daarvoor ga je naar holland.com.