Veel steden zien zich genoodzaakt om maatregelen te nemen, meestal zachte, in de toekomst wellicht ook harde
‘De toerist zelf komt blijkbaar niet af van de verslaving om zo goedkoop mogelijk zijn citytrips te doen.’ Econoom Geert Noels wond er dit voorjaar in ‘Vliegen we straks gratis?’, een reportage van Pano op VRT, geen doekjes om. In 2017 namen wereldwijd zo’n 3,5 miljard passagiers het vliegtuig, wat – we trappen een open deur in – een enorme impact op het wereldwijde toerisme betekende.
Veel steden zien zich genoodzaakt om maatregelen te nemen, meestal zachte, in de toekomst wellicht ook harde. Hoe kwalijk dat ook is voor de stads- of staatskas. Zo installeerde Venetië personentellers op drukke plaatsen, in de hoop dat de resultaten toeristen zouden afschrikken. Rome legt de nadruk op het bestrijden van het wangedrag van, veelal dronken, toeristen. Zo is het nu verboden om na middernacht alcohol te consumeren op publieke plaatsen en is drinken en eten aan de Trevifontein uit den boze. In Milaan treft men vooral maatregelen in het hoogseizoen door een verbod op selfiesticks en foodtrucks in de buurt van de oude jachthaven. Met bewakingscamera’s wil ook Dubrovnik het toeristenaantal binnen de perken houden. Deze camera’s worden aan de ingangen van de stad geplaatst om de maximumcapaciteit van 8.000 bezoekers te respecteren. Amsterdam wil het toerisme dan weer wat drukken door de bierfietsen en bouwaanvragen voor hotels links te laten liggen.
‘Indien de prijzen iets duurder zijn maar toch nog redelijk, dan zouden veel leeftijdsgenoten voor de trein kiezen’
Bewustheid vervuiling
De hamvraag blijft: Zijn we ons wel degelijk voldoende bewust van de impact van de luchtvaart op het milieu? En hebben we daar geld voor over? Willen we het op een andere manier doen? We trokken zelf op onderzoek en kregen heel wat interessante invalshoeken te horen. Grootste valkuil: het prijskaartje. De trein nemen naar Barcelona is héél veel duurder dan een vliegtuigticket, en je doet er drie keer zo lang over. Tweede probleem: het euvel dat een mens nu eenmaal maar over 24 uur per dag beschikt. En dat we nu eenmaal alles willen gedaan en gezien hebben.
De wil om duurzamer te reizen is er, maar de prijzen laten dit niet altijd toe. Toch zijn jongeren zich enorm bewust van de klimaatvervuiling, zegt Florence, een jonge twintiger. ‘Indien de prijzen iets duurder zijn maar toch nog redelijk, dan zouden veel leeftijdsgenoten voor de trein kiezen,’ laat ze weten. ‘Wel zijn deze treinreizen vaak van lange duur. Voor sommigen een moment om de reis al te starten met een heerlijk boek, voor anderen puur tijdsverlies.’
Indien men toch voor het vliegtuig opteert, bestaan er mogelijkheden om de klimaatvervuiling te compenseren. Anne (23) wil daar graag aan bijdragen. ‘Niet vliegen is inderdaad de beste keuze, maar als je de luxe hebt om te reizen dan is het compenseren wel het minste wat je kunt doen. Ikzelf maak mijn vluchten CO2 neutraal door het financieel te compenseren met CO2LOGIC. Hier kies ik bewust voor omdat ik weet dat men hier goede klimaatprojecten organiseert.’
Met een vliegtuig ben je sneller ter plaatse, maar moet er rekening gehouden worden met de klimaatbelasting
Brussel naar Londen en Berlijn
Maar welke mogelijkheden zijn er allemaal precies om bijvoorbeeld van Brussel naar Berlijn of Londen te reizen? Met een vliegtuig ben je sneller ter plaatse, maar moet er rekening gehouden worden met de klimaatbelasting. Die kun je compenseren via Greenseat, CO2LOGIC of andere platformen waar je een bedrag kunt betalen dat je geweten sust en dat ten goede komt aan klimaatinitiatieven.
Met de trein, bus of zelfs auto vervuil je minder dan met het vliegtuig, maar moet je rekening houden dat je lang onderweg kunt zijn. Nog niet zeker hoe je deze wereldsteden wil gaan bereiken? We zetten de verschillende vervoersmogelijkheden, onderverdeeld in prijs, tijdsduur en klimaatbelasting, op een rijtje in onderstaande tabellen. Deze informatie geldt voor een enkele reis voor 1 persoon van Brussel naar Berlijn of Londen op een willekeurige dag.