De voorstelling van een nieuw cruiseschip gaat altijd wel met wat bombarie gepaard. Het is voor de rederijen een unieke kans om hun product aan pers en reisagenten voor te stellen. De sector is nog steeds in volle evolutie. De schepen worden luxueuzer en duurzamer, en je vindt ze momenteel in zowat alle mogelijke groottes en tonnages. Van de Symphony of the Seas (Royal Carribean), die plaats zat heeft voor zesduizend passagiers, tot spelers als Ponant, die alleen al door hun formaat in kleinere havens kunnen aanmeren. Nu hoort Celebrity van oudsher tot het premium segment van de markt. Het is met tien en nog wat schepen niet meteen de grootste rederij, en het is net daarom opvallend dat zij toch al sinds 2003 aanwezig zijn in de Galapagos-eilanden. Vanaf eind juni zal dat met een op maat gemaakt schip gebeuren, de Celebrity Flora.

Alles ademt de sfeer van een luxejacht

Laten we beginnen met het design. Amerikanen gooien graag met termen als ‘cutting-edge’ en ‘unmatched’, maar dit schip ziét er gewoon ook erg goed uit. De boeg is geïnspireerd op het toch wel revolutionair nieuwe uitzicht van de veel grotere Celebrity Edge, die recent in de vaart werd genomen. En voor de suites achteraan werd een soort asymmetrisch ontwerp gekozen met grote raampartijen en vloeiende lijnen, die het geheel een boutique feel geven. Binnen gaat dat gevoel door, met de keuze voor beigetinten, ivoor, zilver en zachtgoud. De staterooms – op de Flora begint het niveau bij Sky Suites – ogen rustig en somptueus, en sommige badkamers bieden een onbelemmerd zicht op zee. In de Infinity Veranda Suites kun je met een druk op de knop de ramen zachtjes naar beneden laten suizen, waardoor je in het midden van de actie terechtkomt. Alles ademt de sfeer van een luxejacht, en dat is precies het gevoel dat CEO Lisa Lutoff-Perlo tijdens de, overigens van Dom Perignon 2008 begeleide presentatie probeert over te brengen: een schip voor een once in a lifetime experience.

Aan boord is een lab aanwezig onder de naam Oceanscope

Ecuador, waartoe de Galapagos-eilanden behoren, hanteert een strikt beleid als het over toerisme en massaconsumptie gaat. Schepen met meer dan honderd passagiers worden niet toegelaten, en de toegang tot het nationale park is duur, waardoor je vanzelf al een soort numerus clausus lanceert. Er zijn ook nog eens tien gediplomeerde rangers aan boord, die werken onder de auspiciën van de bekende marinebiologe Dr. Ellen Prager. Zo is elk groepje dat aan wal gaat verzekerd van de beste en correcte wetenschappelijke uitleg, en persoonlijk contact met specialisten in hun vakgebied.
Een cruise in de Galapagos-eilanden is meer dan een pleziervaart voor rijkelui. Het is een heuse expeditie, je leert alles over het fragiele ecosysteem en de mysteries van de oceaan. Het klimaat in de Galapagos heeft een invloed op wat er aan de Amerikaanse oostkust en dus per definitie ook in Europa gebeurt. Hoe klimatologische fenomenen als El Niño en La Niña ontstaan. Hoe climate change een effect zal hebben op de eilanden zélf. Het spreekt voor zich dat de rederij, en in het bijzonder de Flora, erg omzichtig moet omgaan met dat broze evenwicht. Aan boord is een lab aanwezig onder de naam Oceanscope dat voortdurend wetenschappelijk onderzoek verricht. Voedsel wordt enkel lokaal ingekocht. De F&B manager: ‘De vis die gisteren werd gevangen, ligt bij de lunch op je bord.’ Zorg voor de oceanen gebeurt al bij de Atlantische overtocht van Schiedam via het Panamakanaal naar Guayaquil, vanaf 15 mei. Al het mogelijke wordt gedaan om geen druppel Atlantisch oceaanwater mee te nemen naar de Pacific. Drinkwater wordt aan boord gerecycleerd en komt uit de kraan in glazen flessen die in je stateroom klaarstaan. De Ecuadoriaanse kapitein vertelt tijdens de rondleiding op de brug ook dat de motoren bijzonder zuinig en efficiënt zijn, ‘of toch zo efficiënt als maar enigszins mogelijk.’

Hoeft het gezegd dat de Flora op een culinair publiek mikt? We kregen aan boord alvast een voorproefje met heerlijke ceviche, kreeft met quinoa en een millefeuille met mousse van chocolade uit Ecuador. Er zijn nog meer eyecatchers, waarvan we vooral toch de glamping experience willen belichten. Wie een nachtje onder de sterren wil doorbrengen, kan dat in een daartoe ontworpen glamping hut met bed en driegangenmaaltijd. Op het dek, maar weliswaar niet in exclusieve privacy. Honeymooners blijven naar ons aanvoelen beter in hun stateroom. Met infinite dromen.

Meer informatie over de cruise, en boekingen: www.cruiseconnection.be. Prijzen met landarrangement in Quito beginnen op dit moment rond de 9.000 euro per persoon.

Ontdek nog meer artikels over ...