Door de jaren heen zette Guido Francque zijn schouders onder diverse ambitieuze projecten. Hij noemt zichzelf een horecadinosaurus, want hij zit al 52 jaar in de sector en is al 20 jaar bezig met duurzaamheid. Vijf jaar geleden specialiseerde hij zich in dit domein en nu wil hij dus met eigenaar Thibaud Hermans een klimaatneutraal hotel bouwen.
Historisch erfgoed duurzaam renoveren
Enkele jaren geleden kwam Guido Francque eten in het restaurant van Thibaud Hermans, die hem vroeg om begeleiding bij de uitbouw van zijn (duurzaam) horeca-imperium. Enkele horecazaken later staan Thibaud en Guido voor een nieuwe uitdaging met Hotel des Brasseurs. Een prachtig hotel dat meer dan honderd jaar oud is, maar nu in verval. Beide heren willen dit historisch erfgoed restaureren en herstellen in zijn oorspronkelijke staat, maar op een duurzame manier. Hotel des Brasseurs is de inrijpoort van De Haan en staat op een hoek, wat een garantie voor succes blijkt te zijn. ‘Hoekhuis, gouden huis,’ zoals Guido’s mama het zo mooi placht te zeggen. Maar een restauratie met aandacht voor energie, water en afval is niet van de poes. En vooral: het brengt een serieus prijskaartje met zich mee. Geen zorgen, meent Guido, de ingenieurs werken volgens een terugverdienmodel van maximaal zeven jaar. Dit hotel wordt een modelhotel. Een klimaatneutraal hotel als bewijs voor andere hotels dat alles kan.
Geen zonnepanelen of windmolens
Dat Hotel des Brasseurs een uitdaging wordt, staat buiten kijf. De buitenkant is volledig beschermd, wat betekent geen zonnepanelen of windmolens. Maar Guido en de experts waarmee hij zich omringt zijn inventief en werken volgens het principe ‘warm koelen, koud verwarmen’. Het hotel zal functioneren volgens technische hoogstandjes waarbij ze warmte uit de grond halen, water zuiveren en hergebruiken en afval via een ondergronds vermaalsysteem naar een biocentrale sturen waaruit energie wordt opgewekt. Ook afval en verspilling van voedsel is not done. Hotel des Brasseurs trekt duurzaamheid ver door. Van het individuele ontbijt met lokale seizoensproducten over een duurzame matras tot een lokaal zeepje gemaakt van klei in de badkamer.
‘Wie geen brood kan bakken, gaat naar de bakker’
Duurzaamheid is rendabel
Duurzaamheid wordt de norm binnen dit en tien jaar. Daarover bestaat geen twijfel, zegt Guido. Als horecazaak moet je mee evolueren of je gaat failliet. En nee, duurzame hotels zijn echt niet voor geitenwollensokkentypes. Het is niet langer een nichemarkt. Europese studies tonen aan dat zeven op de tien hotelgasten ecologische hotels verkiezen. Mensen zijn bereid om mee te werken aan een duurzaam verhaal. Het is zaak om dat ook aan de ondernemers duidelijk te maken. Met eender welk budget kan je duurzaam ondernemen. Een kleine aanpassing – zoals een individueel ontbijt in plaats van een buffet – kan al een groot verschil maken. Wie duurzaam onderneemt, werkt efficiënter en is beter georganiseerd en maakt bijgevolg meer winst. In het hoofd van vele ondernemers is dit een moeilijke uitdaging, maar er zijn bewijzen genoeg dat duurzaamheid rendeert op middellange termijn. Initieel brengt duurzaam ondernemen kosten met zich mee, maar op maximaal zeven jaar haal je er een mooi rendement uit. Je hoeft daarom niet ineens een klimaatneutrale zaak te ambiëren, maar een stukje duurzaamheid uitdragen is al een mooi begin. De rest van het verhaal komt vanzelf.
Duurzaamheidskader
Respect is voor Guido hét slagwoord in duurzaamheid. Respect voor mensen, producten en de omgeving. Inzetten op de korte keten, lokale (seizoens)producten en als het even kan van biologische oorsprong. Al deze inspanning passen in het centrale kader van het duurzaamheidskader dat Guido ontwikkeld heeft. Dat centrale kader kent drie cruciale elementen: fysieke, mentale en emotionele gezondheid. Combineer deze elementen met een efficiëntere werking en er komt vanzelf meer tijd vrij én je verdient vanzelf meer geld. Dit zijn de belangrijkste ingrediënten voor duurzaam ondernemerschap, waarbij heel wat onbetaalbare waarden vrijkomen.
Guido Francque heeft nog een aantal tips om duurzaamheid eenvoudig te integreren in de horeca.
Aan de kok: stop met het verkwisten van energie. Je hoeft geen twee uur van tevoren alle lichten, ovens, dampkappen en andere machines aan te leggen. Doe dat pas wanneer je ze écht nodig hebt.
Aan de zaalmedewerkers: studeer de verkoopkant. Heel wat mensen zijn bereid om extra geld op tafel te leggen voor een dessert én kaas én koffie én een digestief, maar het gros van de kelners vraagt enkel: “Wenst u nog dessert of koffie?” Een verloren kans.
Aan de ondernemer: focus je op het centrale kader. Zorg voor je fysieke, emotionele en mentale gezondheid. En voor dat mentale aspect is het belangrijk om al je kosten grondig te berekenen, zodat je écht weet welke inkomsten je mist.
Aan de leverancier: ken je kracht. Als ondernemer is het belangrijk om je te omringen met mensen die sterk zijn in hun vak en die dingen kunnen die je zelf niet kan. ‘Wie geen brood kan bakken, gaat naar de bakker’, luidt een oud Vlaams spreekwoord.
Door Jana Baert.
Volg de renovatie op de voet via Facebook – Hotel des Brasseurs