Toen ik in juni 2018 besliste om de blog June te laten overgaan in het online magazine june., was dat veel meer dan het opgeven van een hoofdletter en het toevoegen van een puntje. Ik wilde bewijzen dat het in lastige mediatijden mogelijk is een online lifestyle magazine te maken. Voor de Vlaamse, Nederlandstalige markt. Want zo’n website, die stopt niet bij een landsgrens. Soms komt er wel een keer iemand aangewaaid uit Botswana of Brunei Darussalam, en die nieuwsgierige lezers zijn natuurlijk van harte welkom.
Maar zij voelen zich niet thuis op june.
Was het dan geen optie om de website Engelstalig te maken, en te pretenderen dat we een catchy, funky, sexy start-up zijn uit Brooklyn? Nee, dat was het niet. We schrijven over reizen en eten, en hoe internationaal en verbindend die beide activiteiten ook zijn, er bestaat niet zoiets als een global market. Een Singaporees zal niet dezelfde belangstelling aan de dag leggen voor een weekendje Moezel als een Vlaming. De toeristische dienst van de kust mikt niet op een onverwacht sterke toename van bezoekers uit Bolivia of Bhutan, nochtans ook een land waar men bruto nationaal geluk op prijs stelt.
Ik ben zelf erg trots op die opvoedende en ‘opleidende’ functie
june. is ook geen blog. We vinden het niet erg als men ons wel zo noemt, laten we het hierover eens zijn. Maar een blog vertrekt per definitie vanuit de persoonlijkheid van de vrouw of man die de blog schrijft. Terwijl wij graag net wél met veel verschillende freelancers werken: columnisten, schrijvers, fotografen, noem maar op. Niet zelden zijn dat erg jonge mensen, die stage komen lopen bij june. of die net na hun studies wat ervaring komen opdoen.
Daardoor krijgt june. langzaam de status van een kweekvijver en doorgeefluik. We hebben zo de voorbije maanden bijvoorbeeld maar liefst 20 kandidaat-stagiairs gezien, waarvan er 7 van nu tot en met volgende zomer een plaats zullen krijgen op de redactie. Het zijn stuk voor stuk ondernemende, boeiende, inspirerende jongelui die aan het begin van een mooie carrière staan. Ik ben zelf erg trots op die opvoedende en ‘opleidende’ functie.
‘Your brand is what other people say about you when you’re not in the room’
Ik wilde je vooral bedanken.
Er is geen sector waar zo met cijfers wordt gegoocheld als in de online media. Maar ik heb beloofd om het alleen over ons te hebben, en niet over de collega’s. Sinds we vorig jaar, op 21 juni 2018, zijn overgestapt naar het format van een online magazine hebben we meer dan 250 nieuwe reportages gepost. Dat is een gemiddelde van 1 verhaal om de 2 dagen. Op sommige vrijdagen, traditioneel een drukke publicatiedag, komen soms vijf tot zeven nieuwe bijdragen online. Daardoor bereikt june. nu bijna 15.000 mensen per maand en worden onze artikels ruim 25.000 keer gelezen. Dank je. Echt. Dank je.
We weten wat we moeten doen voor dat cijfer. Hard werken, kwaliteit blijven brengen, de esthetische kracht van de website bewaken. june. hoeft geen honderdduizend volgers te halen in de Verenigde Staten. We willen een vaste waarde worden en blijven in Vlaanderen. Met een sterke community van, ja vergeef me de term, meerwaardezoekers. We vermijden doelbewust de clickbaits, durven het aan longreads te brengen en gaan moeilijke onderwerpen als duurzaamheid niet uit de weg.
Zullen we het tot slot een keer over 2020 hebben? Zonder meteen alles weg te geven? Wel kijk, het is geen geheim dat een merk af en toe zichzelf moet heruitvinden voor iemand anders dat doet. Of om het met de woorden van Amazonbaas Jeff Bezos te zeggen: ‘Your brand is what other people say about you when you’re not in the room.’
Vertel het de anderen in the room als je ons oké vindt
So you have to make sure they say only good things.
En daarom moet je innoveren, de vinger aan de pols houden, en je klant, in dit geval jou, lieve lezer nooit onderschatten.
Daarom zullen we vanaf januari 2020 podcasts toevoegen aan het al diverse portfolio. Tessa Torrekens zal de straat opgaan en boeiende reisverhalen in eigen land maken. Ikzelf zal een culinaire reeks interviews maken met inspirerende praatgasten. #stayjuned want binnenkort maken we de eerste reeks namen bekend!
Tegelijk gaan we ook goed en veel investeren in Instagram. Het is voor een magazine niet eenvoudig om sterk aanwezig te zijn op Instagram, vooral omdat ik geen mooie, jonge, blonde godin ben. Maar dit even terzijde.
Video zal een speerpunt blijven in onze aanpak. Met Renske Vercammen en Emanuel Parent hebben we daarvoor het geschikte duo in huis.
We zijn ook steeds op zoek naar samenwerkingen met foodbloggers. We kunnen hen een platform en een publiek bieden, en zullen dat in 2020 ook doen. june. zal echter enkel recepten brengen die sterk aanleunen bij het DNA van de website: reizen en genieten.
Onze zeer gewaardeerde columnisten blijven op post: Sophie, Coby, Helena, Bart en Trui. Zij kleuren je vrijdag met leerrijke, vaak hilarische verhalen.
Tot slot wil ik je nog een keer in alle bescheidenheid attenderen op het allereerste june.-boek: Bistro Belge, Nostalgische restaurants in België, dat op 22 november op de markt komt en is uitgegeven bij Luster. And you ain’t seen nothing yet. Er komt in maart een tweede geprinte june.-uitgave aan. Zoals altijd: #stayjuned.
Dus ja, dank je. Dank je voor alles. Om trouw te zijn. Om deel te zijn van onze community. En laat van je horen. Vertel het ons als je iets niet leuk vindt. Vertel het de anderen in the room als je ons oké vindt en ons een ruggensteun wilt geven. We hebben die hard nodig.
Toni De Coninck
Hoofdredacteur