Ik kan geen zinnig argument in het voor- of nadeel van werknemers bedenken die besloten om vandaag het werk neer te leggen, behalve dan misschien dat ik zelf werkgever ben en de inflatie het loon van mijn collega’s de volgende maanden met 12% zal doen stijgen. En dat is terecht. Het is een sociale verworvenheid die wij als logisch en normaal zijn gaan beschouwen, terwijl zij lang niet overal ter wereld geldt.
Mijn vader, die 77 is en rolstoelassistentie nodig heeft, zou vroeg in de ochtend het vliegtuig nemen van Oostende naar Alicante, om een week te gaan nazomeren in Benidorm. Vader is ook dialysepatiënt en kan zich dus weinig gehannes met stakingen en gemiste vluchten veroorloven. Zo’n behandeling moet, zoals nierpatiënten zullen weten, volgens een strikt schema gebeuren. In Benidorm vind je in de herfst en winter doorgaans veel senioren, en dus ook dialysecentra. Dat is allemaal netjes geregeld via het bronziekenhuis in België.
Terwijl Brussels Airlines uit voorzorg de helft van zijn vluchten schrapte, deed TUIfly Belgium de omgekeerde oefening. Het verplaatste alle vliegtuigen naar buitenlandse luchthavens zoals Maastricht, Keulen en Rijsel. Het organiseerde busvervoer van de getroffen luchthaven, of een andere plek van afspraak, en vervoerde 1.750 passagiers in het holst van de nacht over lege autobanen naar Nederland, Duitsland of Frankrijk. Was het de meest comfortabele oplossing? Wellicht niet. Was het de enige oplossing? Nee. Ook TUI Belgium had kunnen beslissen de vluchten gewoon af te schaffen.
Maar TUI Belgium deed dat niet. En dat komt door de bedrijfscultuur die gericht is op klantenwelzijn. Tientallen werknemers meldden zich aan om op een stakingsdag (!) een logistiek niet te onderschatten operatie in goede banen te leiden. Om middernacht of ver daarna. Met de glimlach mensen opvangen, ze naar de juiste bus begeleiden, een vriendelijk woordje doen, op het gemak stellen. Half november ligt de gemiddelde leeftijd op die vluchten hoog, het gaat om mensen die weliswaar niet altijd assistentie nodig hebben, maar ook niet bepaald frequent flyers zijn. Het doet goed om dan een gezicht te zien dat vertrouwen en rust uitstraalt.
TUIfly en TUI Belgium hebben een geschiedenis van snelle actie en reactie bij stakingen en andere perikelen op luchthavens. Het gebeurde in het verleden wel vaker dat tot en met het management mensen aan de slag gingen om zelf bagage naar het vliegtuig te brengen. Het is een proactieve in plaats van een defensieve policy. Vader belde vanmorgen uit het hotel in Benidorm. Klaar voor de eerste nierdialyse. En dan wellicht nog een terrasje, vlak voor de zon ondergaat. Iedereen heeft recht om te staken, maar nog te vaak wordt de collateral damage daarbij over het hoofd gezien. TUI Belgium heeft die boodschap alweer goed begrepen.
Door Toni De Coninck.
Foto: TUI Belgium.