Er is werkelijk niemand die het gemerkt heeft, maar afgelopen vrijdag heeft gedurende twintig seconden een artikel online gestaan dat niet eens gepubliceerd mocht worden. Het ging om een reportage over een niet nader genoemde Europese bestemming die u alvast warm wilde maken om er later met vakantie te gaan. Wanneer deze onvoorstelbare zooi voorbij zou zijn.

We doen dat natuurlijk niet zo vaak maar nood breekt wet en dus wil ik u graag een keer een blik achter de schermen gunnen van een reismagazine in crisistijden. De bestemming die we niet nader noemen had ook een plaatsje in de newsletter, die vrijdag om 11u naar duizenden mailboxen zou gaan. Om 10u29 kregen we de vraag om het artikel uit te stellen.
Als u die newsletter vorige week pas rond de noen aankreeg, dan weet u nu waarom dat het geval was: we hebben ons de pleuris gewerkt om met zevenmijlslaarzen een nieuw artikel klaar te krijgen en Mailchimp – dat is het programma waarmee die dingen worden gemaakt – te tackelen.

Het stond gisteren in De Zondag en dus zal het wel waar zijn: de voorbije twee weken waren de heftigste sinds het ontstaan van june. Niet minder dan vijf campagnes werden geannuleerd of in het beste geval on hold gezet, waardoor mijn boekhouder in een kramp schoot en het inkomen voor de volgende twee maanden alvast naar 0 bracht. Als in nul. Maar ik schreef vorige week al dat elke goede crisis kansen kweekt. Het is een ideaal moment om het verschil te maken en te shinen. Als je nu bij de pakken blijft zitten, word je straks niet alleen door een pandemie maar ook nog eens door een tsunami overspoeld. En dus zijn onze werkdagen een losgeslagen afwisseling van ultra kortetermijnbeslissingen die naar paniekvoetbal neigen en pogingen tot een langetermijnvisie met hopelijk wat licht aan het einde van een eindeloze tunnel.

Het cynisme van de machomannen aan de macht, dat heeft allemaal lang genoeg geduurd

Zolang er mensen ziek worden en sterven aan dit onding zul je mij niet ‘Thank you, corona’ horen zeggen en zien schrijven. Dat doe je ook niet als een naaste in een verkeersongeval het leven laat of aan kanker sterft. Dat de natuur voor een stuk heropleeft, dat er minder vervuiling en meer stilte is in de straten, dat we met z’n allen wat beter en langer blijven stilstaan bij de zin van het leven, tot daaraan toe. Ik mag het potverdriedubbeltjes hopen dat we goed wakker worden geschud. Want het leven raasde aan zo’n verschrikkelijke rotvaart door, dat we wel een keer tegen een muur moesten oplopen.

Het wordt belangrijk om zien welke leiders er na deze crisis zullen opstaan en met welke empathie zij het voortouw zullen nemen. Ik ken er alvast al een aantal die zich de voorbije paar weken met onvoorstelbare energie en volslagen belangeloos hebben gegooid in de speurtocht naar een betere wereld. En het waren vooral geen politici. Als we straks al één failliet mogen vieren, laat het dan dat van de politique politicienne zijn. En ik zeg het u als man: het zou helemaal geen kwaad kunnen dat er wat meer vrouwen op het voorplan treden. Het bronstige onevenwicht, de maten-makkers spielerei, ja het cynisme van de machomannen aan de macht, dat heeft allemaal lang genoeg geduurd. Godsamme nog aan toe, zeg.

Meer dan 35.000 mensen hebben in maart minstens één keer naar june. gesurft

Maar tot zover de dingen die me op de lever lagen en waarvoor een maandag al een keer geschikt is om ze er weer af te gooien. We hielden vorige week een enquête op ons Instagramkanaal (volg het even, kan via deze link) en vroegen de volgers wat zij de volgende weken graag op june. zouden willen gepubliceerd zien. Er was nog steeds een meerderheid bereid om reisverhalen te lezen, maar het was zo’n krappe meerderheid én bovendien in een al geconditioneerd reisminnend veld, dat we beslist hebben het voorlopig niet te doen. Tot 19 april, zolang de overheid het aangeraden vindt de quarantainemaatregelen vast te houden. De lezers willen wel heel graag recepten en andere culinaire inspiratie krijgen, zij willen interviews lezen, dingen over interieur en DIY, en ook nog wel verhalen over yoga, zelfzorg en mentale gezondheid.

Daarmee is de cirkel natuurlijk rond en vervelt june. van travel magazine met een meer dan gezonde voorliefde voor lekker eten stilaan naar een allround lifestyle magazine. Er vallen nog een tweetal dagen te gaan, maar als we het een beetje extrapoleren, zullen in maart meer dan 35.000 mensen minstens één keer naar june. hebben gesurft. Er komen gemiddeld tien tot twintig inschrijvingen per dag bij op onze newsletter die elke keer weer met 40% openingsrate flirt. In mensentaal: dat is gewoon zeer goed. Ik schreef het al: crisissen creëren kansen. Er komen de volgende weken absoluut nieuwe initiatieven aan. Al moeten we daar af en toe een keer gehaast de website voor omgooien.

Toni De Coninck
Hoofdredacteur

#staysafe
#stayjuned

Ontdek nog meer artikels over ...