Elise Van de Poele, receptontwikkelaar, foodstylist en cruciaal voor het succes achter het boek Rani’s Goed Plan nam in 2016 deel aan Het Goeie Leven van Wim Lybaert waarin kweek- en kookduo’s de strijd met elkaar aangingen. Als kind genoot ze van zowel traditionele kost van de mama als meer exotische gerechten van vaderlief. Elise vindt haar passie in het lokale en biologische, wat ze ook doortrekt in haar recepten. Met haar Instagramaccount elise_eet_alles wil ze vooral mensen inspireren: “Het is een leuke manier om via dit kanaal feedback te krijgen over je recepten, maar ik vind vooral mijn passie in het koken en heb minder tijd voor het bloggen zelf. Ik denk dat ik de slechtste foodblogger ever ben”, lacht Elise.
Ondertussen ontwikkelt ze al 8 jaar recepten, maar het grote numerieke succes kwam pas na de samenwerkingen met onder andere Rani De Coninck. “Ik heb zelf ook een kookboek uitgebracht, maar mijn motto blijft toch Teamwork is dreamwork.”
De toekomst voor foodbloggen ziet Elise niet rooskleurig in en al zeker niet om er iets aan te verdienen, tenzij je grote deals kan binnenkrijgen. Elise krijgt regelmatig aanbiedingen, maar blijft trouw aan zichzelf en de lokale keuken. “Vaak zijn de producten die ik aangeboden krijg van monsterbedrijven. Ik sta voor lokaal, dus waar is mijn geloofwaardigheid dan?”
Voor beginnende of toekomstige (food)bloggers geeft Elise de tip: “Verspreid vooral wat je zelf wil laten zien en laat je niet beïnvloeden door trends of grote bedrijven. Geloofwaardigheid duurt het langst.”
Ook foodblogster Cathy Van de Moortele heeft zo haar eigen mening. Op koken_en_hoge_hakken blijft ze trouw elke dag om 11u een recept posten. Cathy zit al heel wat jaren in het vak. “Verdienen boeit mij totaal niet, voor mij is het een pure hobby”, zegt ze. Ze merkt vooral een stijging in haar volgers wanneer ze samenwerkt met andere bedrijven, maar dat is niet haar hoofddoel. “Het ging mij eigenlijk niet om de volgers, maar om de mooie borden die ik kreeg” (lacht).
‘TikTok is makkelijker om bereik te creëren. Je weet al snel wat je volgers willen zien.’
Of foodblogs in de vorm van een website zullen verdwijnen? Daar komen gemengde reacties op. Cathy blijft trouw aan haar website door enkel foto’s te plaatsen op sociale media en de recepten uit te schrijven op haar online blog. Zelf heeft ze wel een TikTokaccount, maar dat ziet zij eerder als een kanaal om inspiratie op te doen. “Ik kijk enorm op naar mensen die kookvideo’s maken voor TikTok, maar heb daar zelf de tijd niet voor.” Van de Moortele ziet geen toekomst voor commerciële (food)bloggers. “Je voelt dat de recepten geforceerd zijn en fake overkomen; dan haken mensen af.” De tip die ze wil meegeven is net zoals Elise: Stay true to yourself.
Ook travel- en foodblogster Lonneke Snel vroegen we naar de toekomst van food- (en bij uitbreiding travel)blogs. Lonneke blogt al acht jaar op Lonnies Planet (we blijven dat een leuke naam vinden) en schakelde ook over naar sociale mediaplatformen als Instagram en TikTok. Op dat laatste platform richt ze zich specifiek op foodspots en merkt ze dat dat mensen ook kan boeien. “TikTok is makkelijker om bereik te creëren. Je weet al snel wat je volgers willen zien. Ze zijn voornamelijk op zoek naar authenticiteit en ervaringen. Het hoeft niet duur te zijn als het maar uniek is.”
Zelf vindt ze sociale media een handig hulpmiddel om je blog in de kijker te zetten, maar niet als basis van wat je wil tonen. Op sociale media wordt niet altijd alle informatie gegeven, terwijl je in foodblogs eenvoudiger kunt doorklikken. “Ik houd nog altijd vast aan hetzelfde principe. Ik schrijf heel lange blogs, maar dat is vandaag misschien niet meer zo goed.” Toch springt ze mee op de TikTok-trend om haar naamsbekendheid wat te verspreiden. Een toekomst voor bloggen ziet ook zij niet. Net zoals Elise en Cathy is ze van mening dat er niet veel mee te verdienen valt, tenzij je een groot aantal volgers hebt en er veel tijd in kan stoppen. Lonneke ziet het meer als een investering voor zichzelf om haar talenten verder te ontwikkelen. Haar blog als kapstok om nieuwe dingen te ontdekken. In de nabije toekomst wil ze zich meer richten op het helpen van anderen en het ontwikkelen van hun sociale media. Als tip geeft Lonneke mee om vooral consistent te posten en niet te wedden op één paard. “Website en socials moeten elkaar versterken om de blog te doen groeien.”
Door Eline Janssens.