Het telefoontje was eigenlijk te ernstig om ermee te lachen, maar een goed hart en een slecht karakter gaan wel vaker samen. Het meisje kon er eigenlijk zelf niks aan doen. Een stagiaire, in de leeuwenkuil gegooid door een junior marketeer die vast nog maar zelf pas de schoolbanken was ontgroeid.
‘Hier staat dat u ook influencer bent. Klopt dat?’
We hadden al enkele minuten gesproken over wat june. june. maakt, en welke content we graag brengen. Reizen, eten, genieten, wellness, enfin ja, de dingen die het leven een beetje aangenaam maken.
‘Klopt dat?’
Ik was murw geslagen door die vraag. Ik was te verbouwereerd om meteen te antwoorden, een euvel dat me maar zelden overkomt. En dus lachte ik schaapachtig, een houding die evenveel schrik als nervositeit verried.
‘Wat bedoel je daar precies mee?’
Ik wist natuurlijk wat zij bedoelde, of tenminste wat zij verondersteld werd te bedoelen. En het duurde een tijdje vooraleer ik haar ervan kon overtuigen dat ‘influencer’ geen beroep is. Je kunt er niet voor studeren, en je wordt het niet zomaar. Laat staan dat je jezelf zomaar dat predikaat kunt toeëigenen.
Ik ken ze natuurlijk wel, die jongens en in hoofdzaak mooie, jonge meisjes (op lezingen noem ik ze wel eens de ‘young, blond and gorgeous’) die vooral op Instagram schitteren met hun nieuwe kraaltjes en sjaaltjes. En die de hele tijd naar de grond lijken te staren, alsof ze daar net een van die kraaltjes zijn kwijtgeraakt. Of ergens in een meer of op een brug staan, ruggelings met beide armen in de lucht. Net de Ronde van Frankrijk gewonnen.
‘Ik wil influencer worden in België’
We kunnen er eens hartelijk om lachen, maar het is een bloedernstige zaak. Die young, blond en gorgeous halen het drie- vijf-, tienvoud volgers op Instagram van uw eigen favoriete online magazine. Ze worden ingelijfd door dure auto-, kleding- en reismerken om in hun outfit of hun hotel naar de grond te staan staren. Influencer marketing is real. Als er influencers zijn, dan is dat omdat zij hun gading niet vonden in de traditionele pers en omdat er merken zijn met precies hetzelfde idee.
Vandaag stond een meisje uit Bredene in de krant. Ze kon strafschoppen trappen als Ronaldo en Neymar en ging met dat filmpje intussen de halve wereld rond. Toen de reporter haar vroeg wat ze wilde bereiken, antwoordde ze: ‘Ik wil influencer worden in België.’ Ja maar, van wat dan, vroeg ik me af? Van Puma? Een ontwerper van kunstgras? De koffie die je in de kantine van Bredene drinkt? Misschien wil het meisje wel een strafschoppenschool oprichten in Abu Dhabi?
Laten we ernstig werk maken van een online charter, van een beroepsvereniging
Collega Bart Melis (Vetexbart) bond eerder deze week de kat de bel aan door een stukje te schrijven naar aanleiding van een reportage op NPO. Dat is de Nederlandse televisieomroep. In #followme beschreef Nicolas Veul hoe influencers aan hun volgers komen, en hoeveel die instant roem moet kosten. Het is natuurlijk een investering als een andere: als je tweehonderdduizend volgers koopt, vind je altijd wel een organisatie of pr-bureau die daar met open ogen intrapt. De vraag is alleen, hoe lang nog? We wéten bij june. hoe we moeten vechten en hard werken om de cijfers te halen die we halen. We wéten dat onze groei organisch is en voor sommigen wellicht niet spectaculair oogt. Maar we groeien, elke dag, week, maand, jaar. Met ernstig gemaakte content. Journalistiek verantwoord, esthetisch onderhoudend. Precies daarom hebben we de vorige zomer de stap gezet naar online magazine. Met verschillende medewerkers, columns, interviews, recensies. En het wil wel eens tegenzitten. Sommige stukken komen minder goed uit de pen dan andere. Soms voelen we ons een beetje pips omdat de ene dag nu eenmaal de andere niet is.
Maar laten we ernstig werk maken van een online charter, van een beroepsvereniging die de misschien tien, vijftien online media die ertoe doen overkoepelt. Zodat jonge, voetballende meisjes hun influencerdroom straks niet langer het nieuwe normaal gaan vinden. Zodat de overall kwaliteit kan stijgen. En zodat de studenten journalistiek en communicatie inzien dat hun toekomstige baan het verschil kan maken, en een meerwaarde betekent in het leven van anderen. Als dat de wereld onder invloed wordt, dan ben ik graag een influencer.