Het concept is vrij simpel: ‘SIP me baby one more wine orkestreert de hoognodige, toevallige babbel. Jij koopt een halve fles wijn en een toevallige onbekende schaft de andere helft aan. Samen vormen jullie voor even terug wij en dat met een gezellig glaasje wijn’.
De match zelf gebeurt op basis van verschillende, soms grappige vraagjes. Voor de toevallige wijnontmoeting plaatsvindt, krijg je een mysterieus mailtje met daarin de coördinaten van de ontmoetingsplaats. Het flesje wordt door jezelf of door een anonieme metgezel opgehaald. Klinkt dit net iets teveel out-of-your-comfortzone? Geen zorgen, een lekker wijntje zal de spontane babbel ongetwijfeld in gang zetten. Eline testte het zelf even uit, en schonk oprichtster Griet enkele vraagjes in.
Hoe kwam je op het idee om de toevallige ontmoetingen van SIP te organiseren?
De aanzet kwam van Timon, met wie ik het samen organiseer. Hij heeft altijd heel veel gekke en leuke ideeën! Meestal komen die hersenspinsels er op een willekeurig moment. Zo kwam hij plots uit bad en dacht “Wat mis ik?”. Het antwoord is vrij simpel: we ontbreken die spontane babbels met toevallige passanten, met mensen die we niet kennen. Ik ga nu ook iets te veel naar de bakker om toch met iemand te kunnen kletsen, maar dat kun je ook niet blijven doen hé (lacht). De spontaniteit van iemand tegen te komen op café, is momenteel moeilijk te vinden. Na een korte denksessie sprong Timon uit zijn bad en liet me weten dat hij een keigoed plan had, enkele minuten later stond hij voor mijn deur. We wisselden enkele gedachten uit en toen kreeg ik, jij, wij(n) langzaam aan vorm. Het was en is onze bedoeling om dit concept zo simpel mogelijk te houden, om te focussen op de essentie van een toevallige ontmoeting. Op deze manier wou Timon mijn nieuwe wijnshop ‘SIP me baby one more wine’ een duwtje in de rug geven. Met ik, jij, wij(n) wordt SIP op een ludieke manier aan het bredere publiek voorgesteld, zonder opdringerig te zijn. Ik merk dat het werkt, want van de tachtig deelnemers ken ik misschien tien mensen. Dat we op deze manier nieuwe, onbekende enthousiastelingen kunnen bereiken, is echt fantastisch.
Bij de vorige editie was er bijvoorbeeld iemand die had laten weten dat zijn date ‘met vonken’ was
Op het eerste zicht zou men kunnen denken dat ik, jij, wij(n) een datingconcept is. Hoe komt dat je dit specifiek niet vermeldt in de beschrijving van het evenement?
We kozen er heel bewust voor om geen romantische dates te organiseren, en zijn ook spontaan van dat idee weggestapt. Aan dates zijn verwachtingen en misschien ook teleurstellingen gekoppeld, iets wat Timon en ikzelf wilden vermijden. Ik, jij, wij(n) gaat over het gemis van spontaniteit, en is je ontmoeting nu met een man of een vrouw, het maakt op zich niet uit met wie je in gesprek zal gaan. Het lekkere flesje wijn, de leuke locatie en de toevalligheid zorgen er samen voor dat we de mensen een gezellige namiddag bezorgen. Dat is voor ons het belangrijkste.
We hebben wel met het idee gespeeld om op Valentijn iets te organiseren, maar zoiets heeft meteen ook een commerciële insteek. Als ik mij ergens niet goed bij voel, dan doe ik het ook niet. We voelen dat er wel vraag naar is, mensen zijn echt op zoek naar een fijne manier van daten. Maar dan zouden we een gespecialiseerd bureau moeten inschakelen, want het matchen van personen is op zich al vrij complex gegeven. Ik ben cupido niet hé (lacht). Natuurlijk, als het eruit voortvloeit, zoveel te beter hé! Bij de vorige editie was er bijvoorbeeld iemand die had laten weten dat zijn date ‘met vonken’ was. Daar zijn we dan ook wel heel blij mee! Na de ik, jij, wij(n)-namiddag wordt altijd gevraagd om iets te laten weten. Alle deelnemers zijn super positief, iets wat ik zeker kan afleiden uit de reacties die we al ontvangen heb via de Instagram van SIP. Onlangs stuurde iemand ons een postkaartje met een bedanking op. Zo weet je dat je goed bezig bent.
Denk je dat natuurwijn een goede conversatiestarter is?
De wijn is even belangrijk als de conversatie. Er hangt altijd een leuk kaartje met een klein woordje uitleg aan de fles. Ik vind het persoonlijk heel belangrijk om het verhaal van de wijnmaker over te brengen. Dat is iets wat ik bij persoonlijke ontmoetingen met klanten altijd doe, maar wat via ik, jij, wij(n) wat moeilijker te organiseren valt. Er zijn zowel inschrijvingen van mensen die interesse hebben in wijn, als van deelnemers die er niet echt veel vanaf weten. Eén gemeenschappelijk punt is dat ze allemaal wel van een glaasje kunnen genieten. Het evenement is een fijne en laagdrempelige manier om de natuurwijn én elkaar beter te leren kennen. Het maakt dus niet uit hoeveel je over het product weet: we zetten mensen samen die zichzelf als wine geek beschouwen, maar evengoed is de match tussen een persoon met nul wijnkennis en een geek een interessante combinatie. Daarnaast is het puur voor mezelf handig om te weten waarom de deelnemers zich inschrijven. Op basis van een vragenlijst die de deelnemers vooraf moeten invullen, weet ik ook waarom aan ik, jij, wij(n) deelgenomen wordt.
Mijn eigen wijn uitbrengen is het langetermijnplan!
Wat zijn de reacties? Denk je dat er al vriendschappen ontstaan zijn uit ik, jij, wij(n)?
De reacties zijn vooral positief. We krijgen wel eens telefoontjes of berichten van mensen die laten weten dat ze na de ontmoeting nog contact willen houden met hun gesprekspartner. We hopen stiekem wel dat er via ons nieuwe vriendschappen ontstaan. Ikzelf ben ook echt op zoek naar onbekenden, die gepassioneerd zijn door iets of iemand, of iets vertellen wat nog nooit in mij opgekomen was. Is de ik, jij, wij(n) – ontmoeting louter iets kortstondigs en blijft het bij een uurtje, dan is dat ook gewoon zo. Maar over het algemeen horen we alleen maar enthousiaste verhalen. Ik denk dat ik binnenkort zelf eens ga meedoen (lacht).
Wat is jouw favoriete natuurwijn en waarom? En hoe zie je SIP verder evolueren in de toekomst?
Héél moeilijke vraag! Dat hangt echt af van de plaats, tijd of mood. Momenteel ben ik erg into noordelijke wijntjes. Deze komen uit koudere gebieden en zijn iets lichter van smaak. Als kind lagen mijn interesses al bij lekker eten en drinken. Mee op restaurant gaan was echt een hoogtepunt! Mijn ouders zijn fervente wijndrinkers dus ik mocht wel altijd proeven. Later, als student, ben ik beginnen werken bij wijnbar Ona in Gent. Daarna volgden de eerste stapjes in de horeca en leerde ik heel wat fijne plekken kennen. Mijn interesse leunde sterk aan bij natuurwijn, maar ik kon er mijn ei niet echt in kwijt. Na een half jaar door Azië te trekken kwam het besef dat iets met die passie gedaan moest worden. Door corona werden mijn jobs in de evenementen- en horecasector on hold gezet, en zo begon ik de shop SIP me baby one more wine. Het idee van een geautomatiseerde webshop op te bouwen ligt mij niet, omdat het veel te onpersoonlijk is. Mensen iets goeds kunnen aanraden is al een kunst op zich. In september vertrek ik naar Duitsland voor twee jaar om er een opleiding te starten en mee te gaan werken op verschillende wijndomeinen. Mijn eigen wijn uitbrengen is het langetermijnplan!
Door Eline Vancraeyveldt.
Foto’s: Noëmie Steuperaert.
De volgende editie vindt plaats op 17 april in Antwerpen. Inschrijven kan via de Facebookpagina van SIP me baby one more wine!