Koffie is bij velen een vaste meerwaarde in het leven. In de ochtend ben je pas echt aanspreekbaar na je eerste kop en een diner sluit je vredig af met een laatste espresso. Daarbij is de smaak van de koffie allesbepalend. Senina en Rutger, de grondleggers van koffiebranderij Wide Awake, vonden de weg naar elkaar door hun liefde voor het branden van koffie. Na een aantal ontmoetingen en een gedeelde chemie, dromen en ideeën wisten ze wat hen te doen stond. Bij Wide Awake maken ze voortreffelijke kwaliteitskoffie toegankelijk voor iedereen, van jong tot oud, expert tot nieuweling.
De vier bouwstenen waarop je koffie kunt beoordelen zijn zuurgraad, zoetheid, hoe stroperig of dun het aanvoelt en hoe lang de smaken nazinderen in je mond. Elke koffieserie heeft zo zijn eigen karakter. Om het karakter te bepalen, komen Rutger en Senina samen met een creatief idee. Vandaaruit testen ze verschillende oorsprongen tot ze het product vinden dat een ideale match vormt. In hun koffieseries verzekeren ze heel wat variëteit. Zo vindt elke koffieliefhebber waar hij naar verlangt, maar er kan ook een hele wereld opengaan voor mensen die normaliter thee verkiezen.
Daardoor smaakt de boon veel wilder, fruitiger en proef je ook een sterke pure cacao
Ik was zo’n geval. Toen het moment was aangebroken dat we de koffie mochten proeven, voelde ik een kleine spanning door mijn lijf gieren. Ik zou het gênant vinden dat ik als theedrinker mijn kopje liet staan. We startten aan de coffeetasting zoals je dat bij wijn doet. Met walsende bewegingen bereidde ik mezelf voor om al slurpend van de koffie te proeven. Ik werd verrast door de smaken die ik waarnam. We proefden van WILD CARD, een koffie met koffiebonen uit Colombia die op redelijk hoge hoogte gekweekt werden en een speciale verwerking kende. De kers werd bewaard in een afgesloten container met extra zuurstof om een langere fragmentatie te verkrijgen. Daardoor smaakt de boon veel wilder, fruitiger en proef je ook een sterke pure cacao. Ik voelde een enthousiasme in me opkomen dat ik nog nooit eerder ervoer met koffie. Blijkbaar heeft iedereen zo een verhaal, zelfs ervaren en gepassioneerde koffiebranders.
Rutger had in zijn studententijd een Senseo-apparaat. Volgens hem het ergste van het ergste. Hij dronk het enkel en alleen voor het effect van de cafeïne. Toen hij in New York naast een koffiebar woonde, kwam hij in contact met echte koffie. Hij was zo verkocht dat hij gereedschappen kocht om thuis zelf aan de slag te gaan. Over specialty koffie vertelt hij dat eens je proeft hoe koffie kan smaken, het heel moeilijk is om terug te grijpen naar die van de supermarkt.
Bij Senina startte de ontdekkingsreis al veel vroeger. Op haar zeven jaar dronk ze haar eerste kopje koffie. Toen eerder een suikerdrankje dan koffie, maar toch. Dat was haar eerste ervaring. Als tiener woonde ze in Griekenland, waar het heel gewoon is om op jonge leeftijd koffie te drinken. Pas toen ze in 2009 naar het Verenigd Koninkrijk verhuisde, begon de passie echt. Ze raakte helemaal verkocht door het mooie patroon in haar latte. Dankzij die rozet wilde ze alles te weten komen over specialty coffee.
Met een weegschaal weegt Rutger hoeveel gram koffie hij in de filter doet
De passie zag ik volledig terugkomen op het moment dat Senina de koffie brandt en Rutger de koffie zet. Er komt veel meer bij kijken dan je zou denken. Tijdens het branden houdt Senina een grafiek nauwkeurig in het oog. Daar ziet ze op welke temperatuur de bonen zitten en aan welke snelheid ze gedraaid worden. Dat heeft een grote invloed op de uiteindelijke smaak van de bonen.
Hoe je je koffie zet, heeft ook een grote impact op de smaak van je koffie. Eigenlijk volg je een bepaald recept. Met een weegschaal weegt Rutger hoeveel gram koffie hij in de filter doet en hoeveel koffie in de kop komt. Tegelijk staat er ook een timer op waardoor je weet wanneer je de volgende stap kunt zetten. Koffie is werkelijk een kunst op zich.
Door hun verhaal te delen hebben ze mij alvast warm kunnen maken. Ik ben er zeker van dat ze dat bij jou ook kunnen doen. In de koffiebranderij, maar ook online, zijn ze erg aanspreekbaar, geïnteresseerd en ontvankelijk. Ze helpen je graag verder met al jouw koffievragen of -problemen zodat je ten volle kunt genieten van een heerlijke kop koffie.
Door Jorien Conickx.
Foto’s en video: Charlotte van den Bogaerd.