NO SHOW NO BUSINESS

NO SHOW NO BUSINESS

Tekst: 

Florence Slock

Steeds meer restaurants hebben te kampen met reservaties die niet worden nageleefd en dat heeft een enorme financiële impact. June luisterde naar de verhalen van enkele restaurantuitbaters.

Volgens een onderzoek uitgevoerd in 2016 door ondernemersorganisatie NSZ worden gemiddeld 9 van de 100 reservaties niet nageleefd. Erger nog, zo’n 34% van de klanten brengt het restaurant hiervan niet op de hoogte. Wanneer de klant dan toch afbelt, klinken de excuses vaak al bekend in de oren. “De meest gebruikte excuses zijn ziekte of een sterfgeval. Soms lijkt het wel alsof de helft van Antwerpen op één avond gestorven is. Maar ik kan onmogelijk naar een bewijsstuk vragen hé”, reageert chef Dennis Broeckx van L’épicerie du Cirque cynisch.

Inkomensverlies
Wat veel klanten niet beseffen wanneer ze hun reservatie afbellen, is dat zoiets een enorme impact heeft. Dat bevestigt Joke Michiel van Restaurant Souvenir in Ieper. “We werken in een zeer arbeidsintensieve sector. Alle voorbereidingen voor de geplande reservaties zijn genomen. Als een tafel van vier personen afbelt, dan kraakt dat je avond. De inkomensmarges zijn heel klein.” Een last minute leegstaande tafel probeert men dan toch nog gevuld te krijgen door een oproep te doen via sociale media. Zo deed Joke Michiel vorige week nog een smeekbede via Facebook om een tafel van zes personen alsnog gevuld te krijgen. “Het is enorm moeilijk om dit probleem op te vangen. Mensen plannen een avondje fine dining vaak vooraf. Men gaat niet snel last minute zoveel geld besteden aan een diner. En met onze locatie in Ieper kunnen we al zeker niet rekenen op toevallige voorbijgangers die even binnenspringen.”

Geheugensteuntje
Uit de 372 restaurants die ondervraagd werden door NSZ, werd vastgesteld dat 26% van de restaurantuitbaters op voorhand een herinnering naar de klant stuurt.  Bij L’épicerie du Cirque wordt de klant zelfs tot tweemaal toe aan de reservatie herinnerd. “We sturen de dag voor de reservatie een herinneringsmail én nemen ook nog telefonisch contact op.” Ook Restaurant Souvenir stuurt de klant een reminder. “Jammer genoeg helpt een e-mail niet om het probleem op te lossen. Het blijft een onpersoonlijke manier waardoor mensen zich niet gebonden voelen.”

Mentaliteitswijziging?
Volgens Joke Michiel doet er zich een mentaliteitswijziging voor in de manier waarop we omgaan met het idee van uit eten gaan. “Ik zie het probleem vooral nu met onze deelname aan Jong Keukengeweld. De generatie van de millennials belt steeds vaker af of komt gewoon niet opdagen. Dat was vroeger minder het geval.” Al gaat kok Filip Claeys van de Jonkman hier echt niet mee akkoord. “De jeugd is helemaal zo slecht nog niet. Mijn ouders hadden in de jaren ’80 ook een sterrenrestaurant en toen was het ook al een probleem. Er is gewoon een gebrek aan respect!”

Oplossingen
Bij zowel L’épicerie du Cirque als bij Restaurant Souvenir moet je een voorschot betalen bij een reservatie vanaf zeven personen. Dit voorschot wordt dan achteraf van het eindbedrag afgetrokken. Een andere oplossing die vaak geopperd wordt, is reservaties vast leggen op basis van een creditcardnummer. Bij restaurant De Jonkman in Brugge maakten ze hier vroeger gebruik van. “Ondertussen zijn we met dit systeem gestopt. Wettelijk gezien kun je toch geen geld van hun kaart halen. Al hadden we daardoor wel minder annulaties”, bekent kok Filip Claeys. Niet alleen omwille van het gebrek aan een wettelijk kader zweren Souvenir en L’épicerie du Cirque dit af. “Een dergelijk systeem werkt afschrikkend”, aldus Dennis.
Al ziet Joke wel een andere oplossing voor het probleem. “Eigenlijk kun je een restaurantbezoek best vergelijken met het bijwonen van een concert of theatervoorstelling. Daarbij zeg je ook niet zomaar last minute af. We zouden moeten evolueren naar een dergelijk systeem voor reservaties. Zo zou je dus een ticketje kunnen kopen voor een restaurantbezoek, waarbij de prijs van het ticket achteraf van de rekening wordt afgetrokken.”

 

 

Deel dit artikel: Facebook Twitter Twitter

Tags: 

Reservaties