Opinie: na de aardbeving

Opinie: na de aardbeving

Waarom de aardbeving in Kos op lange termijn een goede zaak is voor het toerisme.

Ik ben niet helemaal zeker van het jaartal, maar ergens in de jaren 90 van de vorige eeuw werd op de luchthaven van Zaventem bij de incheckbalies een enquête afgenomen van een lange rij toeristen die stonden aan te schuiven voor hun vlucht naar de Dominicaanse Republiek. U moet weten dat vakanties in dat Caraïbische gebied toen nog in de kinderschoenen stonden. Er vertrokken nog geen Dreamliners naar Punta Cana.
De reizigers kregen een blinde wereldkaart voor de neus geschoven en moesten een kruisje plaatsen op, of toch minstens in de onmiddellijke buurt van hun bestemming, de rechterhelft van het eiland Hispaniola (dat voor het overige ook uit Haïti bestaat, maar een mens mag niet te veel aardrijkskundig talent verwachten).
U mag twee keer raden hoeveel mensen het juist hadden. Net geen twintig procent. En het was niet dat de tachtig-en-nog-wat procent anderen er een paar honderd kilometer naast zaten. Er werden op de meest onverwachte plaatsen kruisjes gezet: Kaapverdië, de Canarische eilanden, de Seychellen, Mallorca (!), een enkeling had zelfs het vermoeden geuit dat het vliegtuig hem naar Sint-Helena zou brengen, een eiland in het zuiden van de Atlantische Oceaan dat we vooral door de ballingschap van Napoleon Bonaparte kennen.

Act of God
Ik zie op de BBC een interview met een opgeschoten Engelse toerist. Hij staat voor een hotel in Kos-stad, waar nog duidelijk de sporen te zien zijn van de aardbeving die het eiland vorige week heeft opgeschrikt. De man is woedend op de touroperator omdat die hem niet heeft gewaarschuwd dat het gebied aardbevingsgevoelig is. ‘Wij kunnen niet begrijpen dat we niet geïnformeerd werden. Het is de taak van een reisorganisator op alle mogelijke risico’s te wijzen.’ Wel, nee, dat is het niet. Een touroperator of reisagent is geen seismologisch instituut. Hij of zij verkoopt reizen, en legt uit aan de klant wat hij van de vakantiebeleving mag verwachten. Of het een rustig hotel is bijvoorbeeld, of je er een massage kunt boeken, gratis wifi hebt, op hoeveel kilometer het van de luchthaven ligt desnoods. Maar dus niet dat de Afrikaanse plaat er geduldig maar zeker en aan een tempo van één centimeter per jaar onder de Europese plaat schuift. Een Belgische toerist, gelaten: ‘De touroperator zou voor een ander hotel zorgen. Maar dat lijkt niet te lukken.’ Nee, en daar is een goede reden voor. Het is half juli, alle bedden in Kos (en Bodrum, aan de overkant van de Egeïsche Zee) zijn bezet. Je kunt geen Deen of Oekraïner uit z’n bed sleuren om er een getroffen Belg te slapen te leggen. Je kunt in deze periode ook geen vliegtuig ergens uit een stoffige hangar rollen om dakloze toeristen te repatriëren. Dat is overmacht, heirkracht, een act-of-god, en nog wat meer begrippen die we doorgaans bij de kleine lettertjes in verzekeringspolissen lezen.

Te veel Spanjaarden
De oplossing? Je vakantie wat beter voorbereiden, misschien. Elk jaar missen mensen hun vlucht omdat ze zich met een identiteitskaart aanmelden voor een reis naar Thailand of Marokko, of omdat ze het kids-id van hun kroost niet bijhebben. Elk jaar klagen mensen erover dat ze tijdens de rit van de luchthaven naar hun all inclusive resort ‘veel armoede zien’ of ‘geconfronteerd worden met een gebrek aan hygiëne’. Touroperator Thomas Cook lijstte onlangs de meest stuitende voorbeelden op. Een reële klacht: ‘Er waren veel te veel Spanjaarden in Spanje. De receptionist was Spaans en het eten was Spaans. Niemand had ons verteld dat er zoveel buitenlanders zouden zijn.’ En ook: ‘Onze vlucht van Jamaica naar huis duurde negen uur, terwijl de Amerikanen maar drie uur moesten vliegen. Dat leek ons behoorlijk onredelijk.’
Ja, en er zijn dus gebieden in Europa waar je een aardbeving kunt meemaken. In de Egeïsche Zee, in Italië, gisteren was er zelfs eentje ergens tussen Normandië en de Opaalkust. Op deze site kun je ze van nabij volgen. Je een beetje inlezen vooraf kan nooit kwaad. We reizen immers nog steeds om te leren.

 

Deel dit artikel: Facebook Twitter Twitter