MS Europa 2

MS Europa 2

Het volgens velen mooiste en beste cruiseschip ter wereld, de MS Europa 2, meerde vandaag aan in het centrum van Antwerpen. June was erbij.

Dit artikel is bedoeld voor drie soorten mensen: zij die zich een cruise met de MS Europa 2 kunnen veroorloven, zij die dénken zich ooit een cruise met de MS Europa 2 te kunnen veroorloven en zij die het nooit zullen kunnen, maar daar verder geen moer om geven. Wij horen voorlopig tot de laatste soort, al gebiedt de eerlijkheid en ook wel een beetje onze June-disclaimer te zeggen dat we twee jaar geleden op uitnodiging een aantal dagen mochten meevaren, in de Emiraten. Het was toen zo heet en stoffig dat het decorum van onze tweede kennismaking op Antarctica lijkt. Welnee, merken we al snel: het is gewoon de zomer van Antwerpen.

Verdammt
De MS Europa 2 is het vlaggenschip van rederij Hapag Lloyd Cruises. Dat is een Duitse maatschappij en voor u nu luid verdammend uw laptop of smartphone door het raam keilt: wij zien er alleen maar voordelen in. Zo’n Duits cruiseschip, dat draait en loopt en vaart op wieltjes. Om maar even het vat met clichés open te trekken: we hebben zelden zo’n toeristische beleving meegemaakt die volledig volgens het boekje ging.
Dat het schip Antwerpen aandoet, is geen alledaagse kost. Het gebeurt letterlijk één keer per jaar, en dit jaar was dat tijdens de cruise van Bilbao naar Hamburg. De MS Europa 2 is dan ook geen traditioneel cruiseschip. Het vaart geen rondjes in de Caraïben of de Middellandse Zee, zoals vele andere rederijen dat doen. Je kunt als je dat zou wensen letterlijk de wereld rondvaren. Deze week van Bali naar Australië, dan weer naar Nieuw-Zeeland en Fiji, of meteen een transpacific van een dag of tien. Volgend jaar gaat het voor het eerst naar Afrika, om meteen Kaap de Goede Hoop te ronden en richting Zanzibar te stomen, een eiland waarmee het redelijk wat gemeen heeft: de bar aan boord heet Sansibar, een zusje van de beruchte beachbar op het eiland Sylt.

Inclusief
Het voorbeeld van Sansibar wordt hier niet toevallig genoemd. Het concept past bij de understated chic die als een rode draad door de verdiepingen van de cruiseliner loopt. De MS Europa 2 blinkt niet uit in goud, rococo en pluimen die uit het achterste van een danseres springen. De architecten hebben voor kalksteen gekozen, moderne kunst, zilver en beigetinten, dempend tapijt. Het is gewoon een drijvend vijfsterrenhotel. Maar dan van het soort waar we oud willen worden. De standaard staterooms hebben allemaal een salonnetje, een walk-in dressing, nespresso-apparaat, inclusieve minibar met champagne en zelfs een aircosysteem dat verschilt van dat in de badkamer. Daar kunnen je spiegels bijvoorbeeld niet aandampen na een warme douche of bad (ja, beide zijn mogelijk!). Het zijn de details die het’m doen.

Con gusto
En was het eten lekker, hoor ik de hongerige Vlaming zeggen? Tja, het is een punt waar we graag en con gusto een kritische noot plaatsen, maar ik moet de eerste nog vinden. Alleen al het hoofdrestaurant (Weltmeere) werkt à la carte én met een voortreffelijke wijnkaart. In de yachtclub zou je het buffet wel drie keer willen opeten. En dan hebben we het nog niet eens over de Franse, Italiaanse en Aziatische themarestaurants gehad. Duur? Welnee. De cruise is duur, dat is zeker. Maar aan boord kost een biertje €1,80 en drink je de betere gin&tonic voor een euro of zes. Het is de policy van de rederij.

The damage
We gaan er niet dunnetjes over doen. Een cruise met de MS Europa 2 kost een stevige stuiver. En net daarom is hij niet voor iedereen weggelegd. We kunnen daar ook weinig maars tegenover plaatsen. Het is duur en dus voor veel mensen onmogelijk. Dat impliceert tegelijk dat het voor een aantal mensen wél mogelijk is. Hoort u tot die mensen en hebt u nog nooit aan een cruise gedacht als vakantiebeleving? Dan is de MS Europa 2 voor u de allerbeste keuze. Op de website vind je het volledige vaaroverzicht voor het komende jaar. Een driedaagse kan vanaf €1.690, een twaalfdaagse transatlantische overtocht met haltes in de Azoren en Bermuda vanaf €5.090, telkens in vol pension.

Deel dit artikel: Facebook Twitter Twitter